Overzicht Blended Learning reflectietools en frameworks
Overzicht reflectietools
Welke Blended Learningreflectie tools en frameworks bestaan er allemaal? Dit zijn de vijf belangrijkste tools. In de tabel onderaan de pagina staat een compleet overzicht.
EMBED
Het European Maturity model for Blended EDucation (EMBED) is een voorbeeld van een volwassenheidsmodel. Het model biedt enerzijds inzicht in de complexiteit van het toepassen van Blended Learning als onderwijsontwerpmodel, anderzijds biedt het model indicatoren waarmee een opleiding kan inschatten waar een vak, programma of instelling staat. Deze informatie kan worden gebruikt om te bepalen hoe een hoger niveau bereikt kan worden.
Aan de slag met EMBED? Volg deze 5 stappen op EMBED. Er is een uitgebreide MOOC waarmee je leert hoe EMBED tot stand is gekomen (Europees onderzoek en uitgebreide validatie) en hoe je de tool gebruikt. Ontwikkelaar Wiebe Dijkstra presenteerde de tool tijdens de SURF onderwijsdagen 2021. De slides van de presentatie vind je hier
Aan de slag met EMBED? Volg deze 5 stappen op EMBED. Er is een uitgebreide MOOC waarmee je leert hoe EMBED tot stand is gekomen (Europees onderzoek en uitgebreide validatie) en hoe je de tool gebruikt. Ontwikkelaar Wiebe Dijkstra presenteerde de tool tijdens de SURF onderwijsdagen 2021. De slides van de presentatie vind je hier
- embed.eadtu Engelstalig
Integrale bewegingssensor
De integrale bewegingssensor, ontwikkeld vanuit het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT, heeft als doel om op verschillende niveaus in de organisatie (CvB, HRM, docenten, leidinggevenden, etc.) een inhoudelijk gesprek over onderwijsinnovatie met ICT te voeren. Bewustwording van nut en noodzaak staat hierbij centraal. Het accent van zo’n gesprek ligt sterk op het faciliteren en professionaliseren van docenten. In een organisatie kan de focus sterk gericht zijn op de docent die aan zet is. Deze scan staat daarom voor een integrale aanpak van onderwijsinnovatie met ICT. Het uitvoeren van de scan heeft vooral meerwaarde als het gedaan wordt voor de hele organisatie, in plaats van voor een individuele opleiding.
- De integrale Bewegingssensor - Versnellingsplan Nederlandstalig
Next level learning
Vanaf 2019 werkt de Hogeschool van Amsterdam (HvA) met de digitale leeromgeving Brightspace. Deze leeromgeving groeit door een proces van continue verbetering. De kwaliteitsscan Next level learning (van de HvA) voorziet hierin. De tool geeft inzicht in het onderwijsontwerp én de leeromgeving.
De website bevat 40 stellingen die na het invullen een handvat geven om de eigen course te verbeteren. De scan kan samen met collega’s digitaal of als kaartspel worden ingevuld. Door de scan herhaaldelijk toe te passen, worden de meeste resultaten geboekt. Dit leidt tot een grote bijdrage aan docentprofessionalisering en kleine innovaties binnen het onderwijs.
De website bevat 40 stellingen die na het invullen een handvat geven om de eigen course te verbeteren. De scan kan samen met collega’s digitaal of als kaartspel worden ingevuld. Door de scan herhaaldelijk toe te passen, worden de meeste resultaten geboekt. Dit leidt tot een grote bijdrage aan docentprofessionalisering en kleine innovaties binnen het onderwijs.
- nextlevellearning Nederlandstalig
BL readiness scan
Vanaf 2019 werkt de Hogeschool Arnhem Nijmegen met een eigen Blended Learning Readiness Scan. In dit instrument zijn onderdelen van andere reflectietools en aanbevelingen vanuit onderzoek, samengevoegd tot een eenvoudige scan. Er wordt op 3 niveaus gescoord op de thema’s: visie, facilitering, professionalisering en ondersteuning docenten, betrokkenheid docenten en managers, kennisuitwisseling, evaluatie en kwaliteit. De HAN beveelt een combinatie van meerdere tools aan, dit levert de meeste inzichten op.
- HAN Blended Learning Readiness Scan Nederlandstalig
Blended Learning
Planning Workbook
Edgenuity, een Amerikaans bedrijf dat zich richt op Blended Learning, heeft handige checklists gemaakt. Door simpel een lijst af te vinken, creëer je snel een overzicht van de randvoorwaarden voor Blended Learning. Er zijn lijsten voor Blended Learning in relatie tot verschillende onderwerpen: implementatie, resultaatgebieden van een onderwijsinstelling, student perspectief, personeelsbeleid voor Blended Learning, docentprofessionalisering, technologische randvoorwaarden, locatiegebonden randvoorwaarden, kosten en evaluatiecriteria. Kortom, zeer uitgebreid en informatief.
- Online Blended Learning planning workbook Engelstalig
Thema overzicht
Welke thema’s komen er aan bod bij vier uitgebreide Blended Learning reflectietools? Bekijk het in dit overzicht. Next level learning is buiten beschouwing gelaten, omdat dit zich voornamelijk richt op het course ontwerp van een digitale leeromgeving.
Voor meer informatie over de thema’s zie het artikel van:
Volungevičienė, A., Brown, M., Greenspon, R., Gaebel, M., Morrisroe, A. (2021) Developing a higher performance digital education ecosystem. Institutional self-assesment instruments. geraadpleegd op 6 december 2021 (link)
Voor meer informatie over de thema’s zie het artikel van:
Volungevičienė, A., Brown, M., Greenspon, R., Gaebel, M., Morrisroe, A. (2021) Developing a higher performance digital education ecosystem. Institutional self-assesment instruments. geraadpleegd op 6 december 2021 (link)
Overzicht reflectietools
In onderstaande tabel staat een overzicht van reflectietools, gerelateerd aan blended learning. Mis je een tool? Dan horen we dit graag. Neem contact op met de Innovatiepartners.
Hogeschool van Amsterdam — Magazine